تب رانندگي و به آغوش كشيدن يك خودروي كراس اوور ، خودروسازان برجسته جهان را مجبور كرده است كه هر ساله نمونه اي از اين كلاس محبوب اتومبيل را در سبد خودروهاي خود داشته باشند.
به گزارش ايسنا ، كراس اوورها در گذشته براي سفرهاي مهيج جاده اي مورد استفاده قرار مي گرفتند ، اما امروزه با توليد انواع لوكس ، بيشتر جوانان اين اتومبيل ها را براي رانندگي در داخل شهر به سدان ترجيح مي دهند. در سال هاي اخير شركت هاي بزرگ خودروسازي با طراحي و ساختارشكني متفاوت سعي در جلب مشتري داشته اند. نيسان با توليد جوك بنيانگذار بخش جديدي در صنعت خودرو شد. ظاهر نامتعارف و متنوع خودرو و نحوه استقبال از آن باعث شد ساير خودروسازان با چنين طرح هايي روبرو شوند. در اين ميان ، چند اتومبيل بيش از بقيه پرورش يافته اند: تويوتا با مدل CHR ، رنو با كپچر ، پژو با 2008 و سانگيانگ با تيوولي از جمله خودروهايي هستند كه در كشورمان از شوخي هاي نيسان آشنا و قدرتمند به حساب مي آيند.
نيسان در رقابت با آسيايي هاي درجه يك شوخي مي كند!
آنچه در ابتدا با نيسان يك شوخي است تخيل و زمان پخش متفاوت آن هم جنبه مثبت و هم انتقادي دارد. البته طرفداران اين خودرو به دليل فروش بسيار خوب قطعاً از وزن بيشتري برخوردار هستند. نيسان جوك ها را در سه نوع Skypack ، Sport و Platinum با اختلاف قدرت موتور و گزينه هاي مختلف معرفي كرد. نيسان جوك از كيفيت ساخت بسيار بالايي برخوردار است.
كابين اسپرت اين خودرو با شباهت بسيار زياد آن به موتورهاي رالي ، از هيجان و سرعت سرريز است. نيسان تقريباً بيشتر گزينه هاي اتومبيل لوكس مانند كروز كنترل ، دوربين ديد عقب و سنسورهاي مختلف هشدار دهنده نقطه كور را كه بين خطوط لبه و سقف Panorauma حركت مي كنند براي شوخي در نظر گرفته است. از نظر ايمني ، نيسان يك شوخي 5 ستاره از موسسه Euro NCAP دريافت كرد كه نشان دهنده سطح بالاي ايمني آن است.
جوك در تيپ هاي Skypack و Platinum داراي يك موتور 1.6 ليتري با قدرت 117 اسب بخار قدرت است و در نسخه اسپرت با يك موتور 1.6 ليتري 190 اسب بخار قدرت ارائه مي دهد كه قابل مقايسه نيست. اگر سوال در مورد طراحي ظاهري را با سليقه در نظر بگيريم ، قيمت بالاي و محدود بودن خدمات پس از فروش اين خودرو در ايران را مي توان از نقاط ضعف آن دانست. از طرف ديگر ، خودروساز ژاپني تويوتا با نيسان جوك وارد رقابت با CHR شده است. تويوتا CHR علي رغم شباهت هاي زيادي كه با شكل طراحي نيسان جوك دارد ، خودروي زيبايي به نظر مي رسد. مانند ساير محصولات تويوتا ، كيفيت مواد و عملكرد فني نكته مهم و مثبت Toyota CHR است.
ليست كاملي از گزينه ها و سنسورهاي مختلف اين خودرو ، از جمله سيستم پيشگيري از تصادف با رادار موج كوتاه ، سيستم تشخيص علائم راهنمايي و رانندگي و كنترل خودكار در سرپايي و سربالايي نمونه هايي است كه در نيسان جوك يافت نمي شود. در قلب تويوتا CHR يك موتور 1.2 ليتري 115 اسب بخاري و يك موتور هيبريدي 122 اسب بخاري وجود دارد كه مي تواند ضعيف تر از موتور نيسان جوك باشد ، اما تويوتا با يك نمونه اوليه هيبريدي از ماشين جك پات را چرخانده است.
عيب تويوتا CHR قيمت بسيار بالاي خودرو است كه حتي از نيسان جوك نيز گران خواهد بود. اما در كنار اين دو آسيايي پر سر و صدا ، ما يك خودروساز كره اي را داريم كه با كراس اوور هاچ بك خود يك رقيب بزرگ است. سانگ يانگ تيوولي يك ماشين جمع و جور محبوب است كه شايد طراحي خاصي متفاوت از شوخي هاي CHR و نيسان نداشته باشد اما در كلاس خود يك ماشين زيبا و متفاوت است. تقريباً بيشتر گزينه هاي لوكس رفاه اتومبيل در Tivoli نيز ديده مي شود و از اين نظر ، در مقايسه با رقبا چندان نتيجه نمي گيرد. پيشرانه 1.6 ليتري با قدرت 128 اسب بخار و شتاب خوب از طريق بدنه تيوولي نويد يك ماشين قدرتمند و تيز را مي دهد. تنها نقطه ضعف سنگيانگ تيوولي ارتفاع كم ماشين از سطح زمين است. اما دست برنده اين خودرو قيمت مناسب آن است كه باعث رونق آن در بازار فروش خودرو شده و با نيسان جوك و تويوتا CHR كه قيمت هاي نجومي دارند رقابت مي كند.
با اروپايي هاي شناخته شده رقابت كنيد
در زير ، وقتي چندين نمونه از شوخي هاي نيسان در ديوار تهران و ساير وب سايت هاي خريد و فروش خودرو را بررسي مي كنيم ، در اين كلاس اتومبيل نام هاي اروپايي نيز پيدا مي كنيم. رنو كپچر و پژو 2008 از رقباي اروپايي و شناخته شده نيسان جوك هستند. در بحث ظاهر ، اين دو خودرو قطعاً در برابر ظرافت و طراحي خاص نيسان جوك حرفي براي گفتن ندارند. رنو كپچر از گزينه هاي رفاهي چيزي كم ندارد و بيشتر گزينه هاي اين كلاس از وسايل نقليه براي همين منظور طراحي شده اند.
اما نكته قابل توجه در مورد اين خودرو ، صرفه جويي در مصرف سوخت بسيار خوب و كيفيت ساخت آن است. موتور e خودرو با حجم 1.2 ليتر قدرت 120 اسب بخار دارد. از معايب رنو كپچر استفاده از مواد پايين در كابين است كه در مقايسه با كيفيت مواد نيسان ضعف بزرگي محسوب مي شود. بر خلاف پژو 2008 ، نيسان جوك ديگر رقيب فرانسوي ، نيسان جوك با طراحي زيبا و كاملاً شبيه آن ، اگر پژو در تجهيز گزينه هاي رفاهي خودرو كمي عملي تر بود ، مي توانست رقيب سرسخت نيسان جوك باشد. پژو 2008 مجهز به موتور 1.6 ليتري با قدرت 163 اسب بخار است كه نكته مهمي است. نقطه قوت پژو 2008 قيمت مناسب آن در مقايسه با نيسان جوك ، مصرف سوخت كم و شتاب بسيار خوب خودرو است اما اين خودروي زيبا در بحث گزينه هاي رفاهي در مقابل شوخي هاي نيسان حرفي براي گفتن ندارد.
- شنبه ۰۷ فروردین ۰۰ ۰۵:۴۴
- ۴۲ بازديد
- ۰ نظر